به خوانندگان محترم توصیه می شود ابتدا بخش اول تا هفتم مقاله را که در این وبلاگ موجود است مطاله فرمایند

  بررسی بازخوردتوصیفی- كيفي در پژوهش ها:بخش هشتم

امروزه برخی پژوهشگران با جمع‌بندی اصول و مفروضه های نظریه‌های شناختی چون 1) پردازش اطلاعات؛ 2) سازنده گرایی و 3) فعالیت‌های پژوهشی مربوط به بازخورد، مطالعات خود را به عواملی که ‌یک بازخورد را کیفی و کار آمد می‌کند متمرکز کرده‌اند (بانگرت، درانز[1]، کولیک[2]، و مورگان[3] 1991؛ باتلر و وینه[4]، 1995؛ هاتی و تیم پرلی[5] 2007، کلوگر و دنی سی[6]، 1996، به نقل از بروم هال و سوزان 2008). برخی دیگر نیز در مطالعات خود به توصیف ویژگی‌های ‌یک بازخورد کیفی اقدام کردند. (جانسون[7]، 2004؛ تانستال[8] و گیپز 1996 به نقل از بروم هال و سوزان 2008).  اصول و چارچوب این کتاب بر اساس نظریه‌های شناختی 1) پردازش اطلاعات؛ 2) سازنده گرایی  و‌ یافته‌های پژوهشی پژوهشگران مذکور است که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌شود.

به اعتقاد این پژوهشگران پیام‌های بازخورد قبل از آنکه دریافت شوند توسط جنبه‌های  شناختی دانش‌آموز غربال شده، سپس معنا می‌یابند. به عبارت دیگر، پیام‌ها پس از آن که دانش‌آموز آن‌ها را با توجه به تجارب قبلی، انگیزه‌ها  و… تفسیر و به آن‌ها معنا داد، دریافت می‌شود. از این رو اعتقاد بر این است که دانش‌آموز در‌یادگیری و نیز فراهم آوردن بازخورد نقش فعال دارد.  او به محرک ها (پیام ها) به صورت خودکار پاسخ نمی‌دهد بلکه پردازش‌گر فعالی است که به پیام‌ها (بازخوردهای حاصل از معلم و خودسنجی) بر اساس معنایی که به آن‌ها داده است، پاسخ می دهد.

معلمان باید توجه داشته باشند که‌یک دانش‌آموز زمانی به پیام‌ها (بازخوردهاي بيروني) بر اساس تجارب فردی معنا  خواهد داد که به او اجازه و فرصت مشارکت در فرایند‌یادگیری و فراهم آوردن بازخوردهای درونی(خود نظم دهی) داده شود. فرایند هدایت و نظارت بر‌یادگیری  فردی با استفاده از «مهارتهای خود نظم دهی» انجام می‌گیرد. مشارکت دادن دانش‌آموزان برای تصمیم گیری در مورد: 1) انتخاب اهداف‌یادگیری؛  2) انتخاب راهبردها و روشهای رسیدن به اهداف و 3) تولید فعالیتهای مفید کلاسی از جمله‌ی این موارد هستند که مهارت‌های خودسنجی و  خود نظم‌دهی را پرورش می‌دهند.  از نظر متخصصان روانشناسی شناختی بازخوردهای معلم اطلاعات ورودی محسوب  می‌شود که در تعامل با بازخوردهای حاصل از خودسنجی ها وخود نظم دهی های به دست آمده توسط  دانش‌آموز به او  کمک خواهد کرد تا در مورد اینکه «در ارتباط با‌یاد گیری کجا قرار دارد و قدم‌های بعدی پیشرفت کدام است» تصمیم‌گیری کند.



[1]. Bangert – drouna

2. Kolik

3. Morgan

[4]. Butler and winne

5. Hattie and timperley

6. Kluger and denisi

7. Johnson

8. Tunstall and Gipps

 ادامه ی بحث در بخش هشتم

منبع:

خوش خلق؛ایرج.راهنماي تهيه و ارايه بازخورد‌هاي توصيفي در كلاس درس انتشارات نشر جوان امروز .چاپ اول:1389

شماره تماس:09391151255