كلهر(1385)؛ مرتضي نژاد(1384)؛ سبحاني فرد(1384)؛ شكرالهي (1385)؛ موسوي (1384)؛ ابومحمدي و خانقايي (1383) تحقيقاتي در مورد نگرش و رضايت اولياي مدرسه در ارتباط با ارزشيابي توصيفي انجام دادند. نتايج كليه تحقيقات نشان داد كه در مجموع معلمان، مديران و كارشناسان از طرح ارزشيابي توصيفي رضايت نسبي دارند.

گروهي ديگر از پژوهشگران موضوع اضطراب مدرسه و امتحان (نيك نژاد 1384)؛ اختلالات رفتاري (كريمي، 1382) و عزت نفس (محمدي 1384) را مورد مطالعه قرار دادند. تحقيقات انجام شده نشان داد كه اضطراب امتحان و مدرسه‌ي دانش‌آموزان مشمول طرح ارزشيابي توصيفي به طور محسوسي پايين تر از دانش‌آموزان غيرمشمول بوده و اختلالات رفتاري كمتري را نسبت به گروه مقايسه تجربه مي‌كنند. اين دانش‌آموزان در مقايسه با دانش‌آموزان غيرمشمول از عزت نفس بالاتري برخوردارند.

در مطالعه محمدی، (1384) تحت عنوان " بررسی تاثیر ارزشیابی توصیفی برعزت نفس دانش‌آموزان پایه‌ی سوم ابتدایی شهر تهران" نتایج نشان داد كه بین خرده مقیاس عزت نفس اجتماعی و خرده مقیاس عزت نفس جسمانی دانش‌آموزانی که با روش توصیفی ارزشیابی شده اند و دانش‌آموزانی که با روش سنتی ارزشیابی شده اندتفاوت معنی‌دار وجود دارد. همچنین میزان خرده مقیاس عزت نفس تحصیلی و خرده مقیاس عزت نفس جسمانی دانش‌آموزان دختری که با روش توصیفی و سنتی ارزشیابی شده اند بیشتر ازدانش‌آموزان پسری است که با روش توصیفی و سنتی ارزشیابی شده اند. در رابطه با خرده مقیاس عزت نفس خانوادگی و کلی دانش‌آموزان دختر و پسری که با روش توصیفی و سنتی ارزشیابی شده اند تفاوتی مشاهده نشد. بعلاوه نتایج مشاهدات نشان داد که مشارکت و فعالیت در کلاس و تعامل دانش‌آموزان با یکدیگر و با معلم در کلاس در گروه ارزشیابی توصیفی بیشتر از گروه ارزشیابی سنتی است. اما نظم و انضباط آن‌ها نسبت به گروه ارزشیابی سنتی کمتر بوده است. مشارکت و فعالیت در کلاس و نظم و انضباط و تعامل با یکدیگر و با معلم در بین دختران در گروه ارزشیابی توصیفی بیشتر از پسران دیده شد.

در مطالعه صالحی(1388) تحت عنوان" بررسی اثربخشی ارزشیابی توصیفی بر پیشرفت و عزت نفس دانش‌آموزان دختر پایه‌ی پنجم ابتدایی منطقه ی9 شهر تهران" نتایج نشان دادکه:1) میزان پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان دختر طرح ارزشیابی توصیفی بیشتر از میزان پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان طرح ارزشیابی کمی است. 2) بین عزت نفس دانش‌آموزان دختر طرح ارزشیابی توصیفی با دانش‌آموزان دختر طرح ارزشیابی کمی تفاوت معنی‌داری وجود ندارد.

در مطالعه رزم آرا(1385) با عنوان" مطالعه نقش ارزشیابی توصیفی در کاهش اضطراب و ارتقا پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان مدارس پسرانه و دخترانه پایه دوم ابتدایی شهر تهران در سال84-85" نتایج نشان داد که:1-تفاوت بین نمرات فارسی و ریاضی (پیشرفت تحصیلی) دانش‌آموزانی که ارزشیابی سنتی دارند و دانش‌آموزانی که ارزشیابی توصیفی دارند معنی‌دار است و نمرات دانش‌آموزانی که ارزشیابی توصیفی می شوند بالاتر است. 2-دانش‌آموزانی که ارزشیابی توصیفی می شوند اضطراب امتحان کمتری نسبت به دانش‌آموزانی که ارزشیابی سنتی می شوند نشان می‌دهد. 3-تفاوت معنی‌داری بین پیشرفت تحصیلی دختران و پسران وجود نداشت

در مطالعه روحانی(1386) با عنوان" مقایسه‌ي جو کلاس، ویژگیهای عاطفی و میزان خلاقیت دانش‌آموزان پایه سوم ابتدایی مشمول طرح ارزشیابی توصیفی و نظام سنتی در استان چهارمحال و بختیاری" نتایج نشان داد که راهبردهای سنجش و ارزشیابی مورد استفاده در ارزشیابی توصیفی شرایط لازم را برای ایجاد تغییرو تحول در جو کلاسی، شرایط مورد نیاز برای تحقق هدفهای آموزشی در حیطه و نیز رشد رفتارهای خلاقانه در بین دانش‌آموزان مشمول طرح ارزشیابی توصیفی فراهم کرده است.

در مطالعه جمشیدی(1385) با عنوان " بررسی تاثیر ارزشیابی توصیفی بر رشد مهارتهای یادگیری اجتماعی دانش‌آموزان پایه سوم ابتدایی تهران" نتایج نشان داد که:در دانش‌آموزان دختر کلاس سوم ابتدایی در سطح اطمینان0. 95ارزشیابی توصیفی بر رشد مهارت همکاری، مسئولیت پذیری، سوال کردن و جواب " نه" منطقی دادن به دیگران، و پذیرفتن جواب" نه" منطقی از دیگران تاثیر مثبت دارد؛ در دانش‌آموزان پسر کلاس سوم ابتدایی نیز ارزشیابی توصیفی بر رشد مهارت دوست یابی و جواب" نه" منطقی دادن به دیگران و پذیرفتن جواب" نه" منطقی از دیگران تاثیر مثبت دارد.

در مطالعه خداداد(1389) تحت عنوان" تاثیر بکارگیری الگوی ارزشیابی توصیفی بر عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان دوره ابتدایی شهرستان بابل از دیدگاه معلمان" نتایج نشان داد که:بین ارزشیابی توصیفی با افزایش علاقه دانش‌آموزان به کارهای پژوهشی و به کارهای آزمایشگاهی و خلاقیت دانش‌آموزان واعتماد به نفس دانش‌آموزان و میزان یادگیری آنان رابطه معنی‌دار وجود دارد.