حسني(1384) تحقيقي با عنوان با زمينه‌يابي براي اجراي ارزشيابي توصيفي در مدارس ابتدايي به اين‌يافته رسيد كه در نظام آموزش ابتدايي شهر تهران ظرفيتهاي مناسبي براي تغيير رويكرد ارزشيابي تحصيلي وجود دارد. محبي (1384) در تحقيق خود با هدف بررسي ميزان آگاهي و نگرش معلمان در خصوص ارزشيابي توصيفي نشان داد كه معلمان تهراني آگاهي نسبتاً خوبي از چگونگي ارزشيابي مستمر (نه ارزشيابي توصيفي) دارند. سبحاني فرد (1382) با بررسي تطبيقي كارنامه‌هاي توصيفي كشورها با‌يكديگر در تدوين الگوي نهايي كارنامه‌هاي توصيفي در ايران نقش مهمي ايفا كرد.

در مطالعه موسوی(1384) تحت عنوان" نظرسنجی از اولیا و مجریان طرح ارزشیابی توصیفی بر اساس اهداف تفصیلی اجرای طرح در استان قم" نتایج نشان داد که:در خصوص کاهش اضطراب، آرامش روحی و ایجاد علاقه به یادگیری، والدین نظر مساعد داشته اند. معلمین نیز نسبت به تحقق اهداف طرح ارزشیابی توصیفی در ابعاد بهبود یادگیری، بهداشت روانی دانش‌آموزان، حذف فرهنگ بیست گرایی و توجه به اهداف آموزش و پرورش نظر مثبت دارند.

در مطالعه شکر الهی(1385) با عنوان" مقایسه‌ي سبکهای ارزشیابی توصیفی و سنتی بر اساس استانداردهای چهارگانه ارزشیابی(اخلاقی، کارآوری، قابلیت اجراودقت) از دیدگاه معلمین مدارس ابتدایی شهر تهران نتایج نشان داد كه اجراي ارزشیابی توصیفی نسبت به ارزشیابی سنتی با استانداردهای چهارگانه ارزشیابی بيشتر مطابقت دارد. ستانداردهای کارآوری بیشترین میزان مطابقت را با ارزشیابی توصیفی نشان می‌دهد. در بین متغیرهای جمعیت شناختی، متغیر سابقه در استانداردهای قابلیت اجرا و دقت و متغیر منطقه در استاندارد قابلیت اجرا دارای تفاوت معنی‌داری بین میانگین سطوح مختلف می باشد. به طوری که با افزایش سابقه و آشنایی، میزان رضایت از ارزشیابی توصیفی در دو استاندارد قابلیت اجرا و دقت بالا می رود. از طرف دیگر بین مناطق شهر تهران، منطقه یک، میزان انطباق ارزشیابی استاندارد" قابلیت اجرا" بیشتر از سایر مناطق ارزیابی می کند.

در مطالعه حامدی(1388) با عنوان " ارزشیابی از اجرای برنامه ارزشیابی کیفی و توصیفی در استان سمنان" نتایج نشان داد که: 1-در مورد تحقق اهداف از156نفر 90 نفر اهداف را محقق داشته و6نفرتحقق اهداف را به آینده موکول کردند. 2-نظر مصاحبه شوندگان (14نفر) درباره کلیت برنامه مثبت بود. (11نفر نظر مثبت و 3 نفر نظر منفی)
3-بیشترین مشکل برنامه ارزشیابی کیفی توصیفی در این سوال خود را نشان داد، بخصوص در موارد امکانات انسانی(جمعیت کلاس، سواد والدین)، امکانات مادی(چک لیست‌ها، مساحت کلاس) و انکانات پشنیبانی(معلم راهنما، کلاس‌های ضمن خدمت و کیفیت برگزاری کلاس‌ها) درباره سوال‌های 4و5نیز می توان گفت:بزرگترین دستاورد برنامه با افزایش بهداشت روانی در محیط یاددهی-یادگیری و بزرگترین چالش آن جمعیت زیاد دانش‌آموزان در کلاس‌های درس بود.

در مطالعه حیدری(1387) تحت عنوان" بررسی مشکلات اجرایی طرح ارزشیابی توصیفی از پایه اول تا چهارم مدارس ابتدایی استان ایلام در سال1387" نتایج نشان داد که به نظر معلمان و مدیران لازم است پایه اول تعداد (10-15) و پایه دوم، سوم و چهارم تعداد برابر با (20-15) نفر باشد. بین نظر مدیران و معلمان در لزوم اجرای طرح ارزشیابی توصیفی؛وضعیت موجود و همچنین در تناسب آیین نامه اجرایی، وضعیت تعداد دانش‌آموزان؛ تناسب کافی بودن آموزش ضمن خدمت؛دسترسی به ابزار و وسایل؛ساعات تعیین شده برای ارزشیابی توصیفی؛ تفاوت معنی‌داری مشاهده نشد هر دو گروه وضعیت این متغیرها را به غیر از تعداد دانش‌آموزان در حد خوب و متوسط ارزشیابی نمودند، اما در کیفیت نیروهای انسانی(آگاهی و تخصص) بین دو گروه تفاوت معنی‌داری مشاهده شد. آگاهی و تخصص معلمان در زمینه آشنایی با ارزشیابی توصیفی بسیار بیشتر از مدیران است.

در مطالعه سردار بهرامی(1387) تحت عنوان" بررسی میزان رضایت معلمان و والدین از اجرای طرح ارزشیابی توصیفی(کیفی) در مدارس ابتدایی استان اصفهان" نتایج نشان داد كه در هر مؤلفه طرح ارزشیابی توصیفی یعنی پوشه کار، واقعه نگاری، چک لیست، آزمون‌های مدادکاغذی، تکلیف‌های درسی، گزارش پیشرفت تحصیلی، بازخورد، خودسنجی وهمسال سنجی میانگین رضایت معلمان بالاتر از سطح متوسط(3) بود. میزان رضایت والدین دانش‌آموزان نیز از طرح ارزشیابی توصیفی بالاتر از سطح متوسط(3) بود.

در مطالعه بیگم میر حسینی(1386) با عنوان " بررسی جایگاه کتابخانه‌های مدارس در طرح ارزشیابی توصیفی در مدارس" نتایج نشان داد که:واقعیت‌های موجود در کتابخانه‌های مدارس مجری طرح بر اساس استانداردهای جهانی، به دلیل فقدان شرایط لازم به عنوان یک کتابخانه در مدرسه، نمی توانند به تحقق اهداف کمک کرد که برای کتابخانه جایگاه خاصی در طدح در نظر گرفته شود. دیدگاه و عملکرد معلمان و مدیران نشان دهنده این موضوع بود که از دیدگاه معلمان و مدیران وجود کتابخانه و استفاده از منابع غیر درسی برای پیشبرد آموزش ضروریست، ولی عملکرد آنها تفاوت زیادی را در نگرش آنها نشان می‌دهد. به نظر می رسد گرچه آنها با این روش در تدریس موافق هستند، ولی گویا شرایط لازم برای این شیوه فراهم نیست و آنها آموزشهای لازم را نیز ندیده اند. همچنین می توان نتیجه گرفت که طرح در پرورش مهارتهای یادگیری مادام العمر در دانش‌آموزان موفق عمل نکرده است.

در مطالعه امینی تهرانی(1382) تحت عنوان" نقدی بر طرح ارتقا خود بخود ارزشیابی کیفی توصیفی(اهداف، اصول و راهکارها) " نتایج نشان داد که در اجراي طرح موانع و مشکلاتی چون موانع و مشکلات درون سیستمی-نگرش منفی معلمان نسبت به نوآوری و تحول-ناهماهنگی درونی {درون سازمانی}بین اجزا موثر برنامه ریزی درسی-بی انگیزه بودن معلمان-پایین بودن استانداردهای آموزشی در بسیاری از مدارس کشور-پایین بودن دانش معلمان ابتدایی-(موانع برون سیستمی) نگرش منفی والدین نسبت به تغییر و نوآوری-پایین بودن میزان همکاری رسانه ای قدرتمندی چون صدا و سیما برای اشاعه درس طرح وجود دارد.

در مطالعه نخعی(1387) تحت عنوان" مقایسه‌ي نقش دو نظام ارزشیابی توصیفی و سنتی در موفقیت تحصیلی دانش‌آموزان از دیدگاه معلمان دوره ابتدایی شهر تهران87-1386" نتایج نشان داد که:در سطح اطمینان 0. 99، از دیدگاه معلمان هر دو گروه، نظام ارزشیابی توصیفی کارآمدی زیادی در موفقیت تحصیلی دانش‌آموزان دارد اماگروه معلمان مجری ارزشیابی توصیفی اعتقاد بیشتری به این موضوع دارند. همچنین نتایج فرعی پژوهش نشان از وجود انگیزه لازم در معلمان هر دو گروه جهت بکارگیری روش ارزشیابی توصیفی در سطح اطمینان0. 95دارد و اینکه از نظر معلمان هر دو گروه خصوصاًمعلمان مجری ارزشیابی توصیفی و در سطح اطمینان0. 99، ارزشیابی توصیفی در حد زیادی در تحقق فرایند یاددهی-یادگیری و موفقیت تحصیلی دانش‌آموزان موثر بوده یادگیری دانش‌آموزان را عمق بخشیده، و بر افزایش توانمندیهای فردی دانش‌آموزان تاثیر مثبت دارد. از سوی دیگر هر دو گروه معلمان خصوصاًمعلمان مجری ارزشیابی توصیفی با اطمینان 0. 95معتقدند که ارزشیابی سنتی در حد کمی قادر است اهداف تعلیم و تربیت را تامین کند.

در مطالعه تاج کفایتی(1387) تحت عنوان" بررسی تاثیر ارزشیابی توصیفی بر یادگیری رفتارهای اخلاقی و مذهبی دانش‌آموزان پایه سوم ابتدایی از نظر معلمان شهر تهران" نتایج نشان داد که1- از نظر معلمان، ارزشیابی توصیفی بر رشد یادگیری رفتارهای اخلاقی و دینی فراگیران تاثیر مثبتی دارد2-از دیدگاه معلمان، ارزشیابی توصیفی بر رشد مهارت سوال کردن فراگیران برای شناخت بیشتر از مسائل دینی تاثیر مثبتی دارد. 3-از نظر معلمان ارزشیابی توصیفی، زمینه مشارکت، انصاف، مسئولیت پذیری، اعتماد به نفس، نوع دوستی و... را در فراگیران تقویت می کند. 4-از نظر معلمان، ارزشیابی توصیفی در برقراری تعامل بین فراگیران و معلمان موثر است. 5-از دیدگاه معلمان، ارزشیابی توصیفی بر رشد منطقی و رفتارهای خلاقانه فراگیران تاثیر دارد. 6-از نظر معلمان، ارزشیابی توصیفی، می تواند فرصت‌های بهتری را برای یادگیری فراگیران ایجاد کند.

در مطالعه سلطانی(1388) تحت عنوان" نگرش معلمین دوره ابتدایی شهرستان مهاباد در خصوص ارزشیابی توصیفی" نتایج نشان داد که: 1-اکثر معلمین نگرش مثبت و مساعدی نسبت به طرح دارند. 2-معلمین بازدهی این روش را در کلاسهای پرجمعیت مطلوب پیش‌بینی نمی‌کنند. 3-تکمیل نمودن کارنامه به مهارت خاصی نیاز دارد که به دشواری کار معلمین می‌افزاید. 4-ارزیابی دانش‌آموزان تحت تاثیر قضاوتهای شخصی قرار نمی‌گیرد.
5-طرح مذکور در ابعاد مورد بررسی بیشترین تاثیر خود را در بهبود رفتار دانش‌آموزان نشان داده است.

قابل ذكر است اكثر تحقيقات انجام شده در سال‌هاي 88-1381 بويژه در حوزه‌ي پيشرفت تحصيلي و تعميق‌يادگيري در سطح‌يك استان و‌يا در قالب پايان نامه‌هاي دانشجويي انجام شده است. اگرچه فعاليت‌هاي انجام شده از ارزش علمي مناسبي برخوردار هستند ولي نمي‌توان نتايج حاصل از اين نوع تحقيقات را به كل جامعه دانش‌آموزي مشمول طرح ارزشيابي توصيفي تعميم داد و از اين‌يافته‌ها به عنوان شاخصي براي و تصميم گيري تعميم و تسري طرح ارزشيابي توصيفي استفاده كرد.