الگويي براي ارزشيابي راهبردي سند تحول بنيادين در آموزش و پرورش :بخش دوم
به خوانندگان محترم توصییه می شود ابتدا بخش اول مقاله را که در این وبلاگ موجود است مطاله فرمایند:
تعريف مفاهيم مندرج در الگو
ارزشيابي آموزشي به معناي گردآوري اطلاعات و داوري ارزشي دربارهي موضوعات آموزشي تعريف شده است(به نقل از نوو[1] 1985). موضوعات آموزشي ميتواند برنامهها، پروژهها و يا عملكرد در يك نظام آموزشي باشد. بهطور كلي هدف از ارزشيابي آموزشي را مي توان در سه طبقه ي 1) ارزشيابي از راهبردهاي كلان ملي در يك نظام آموزشي ؛ 2) ارزشيابي از برنامه ها و پروژه هاي كلان ملي در درون نظام آموزشي و 3) ارزشيابي از برنامههاي درسي طبقهبندي كرد (به نقل از كلاگان و استافل بيم[2]،2002).
ارزشيابي راهبردي[3] يا ارزشيابي از راهبردها به كنترل و نظارت بر راهبردهاي پيش بيني شده براي تحقق اهداف كلان نظام آموزشي اشاره دارد. در اين نوع ارزشيابي برسنجش و نظارت عملياتي شامل تعيين استانداردها، اندازهگيري عملكرد، اصلاح و تعديل راهبردها تاكيد مي شود. در واقع در اين نوع ارزشيابي اين سوال اساسي مطرح است كه آيا راهبردهاي كلان اجرايي، نظام آموزشي را به سوي اهداف كلان و خرد هدايت ميكند يا نه؟ ارزشيابي راهبردي نقش بسيار مهمي در هدايت درست عملكرد نظام آموزشي براي رسيدن به اهداف پيش بيني شده ايفا ميكند.
در ارزشيابي راهبردي كارآيي و كارآمدي (اثربخشي) راهبردهاي كلان مورد داوري قرار ميگيرد. كارآمدي به توان يك راهبرد در تحقق اهداف كلان اشاره دارد(به نقل از استيونسون[4] 1993). كارآيي يك مفهوم اقتصادي است كه به بيشينه كردن تركيبي مطلوب از عوامل برون داد (اثربخشي) براي سطح معيني از درون داد (هزينه) اشاره دارد (به نقل از بازرگان، 1387). در ارزشيابي راهبردي مفهوم كارآيي با توجه به تعريف ذكر شده به بهره دهي ـ هزنيه ي يك راهبرد در مقايسه با ديگر راهبردهاي مشابه دلالت دارد. از اين رو هر كدام از راهبردهاي مشابه كه با كمترين هزينه، بيشترين برون داد را توليد نمايند از كارآيي مطلوبتري برخوردار خواهند بود.
چارچوب علمي ارزشيابي راهبردي
در ارزشيابي راهبردي از چارچوب علمي منسجمي براي بررسي كارآمدي و كارآيي راهبردهاي كلان استفاده مي شود. عناصر اصلي چارچوب علمي به شرح ذيل است {به نقل از Inss)) [5]}.
1ـ بررسي و مرور زيرساخت هاي راهبردها
در اين مرحله از ارزشيابي نقاط قوت، ضعف، فرصت ها و تهديدهاي اجراي يك راهبرد با استفاده از دو ماتريس مورد سنجش و تحليل قرار ميگيرد.
1-1) ماتريس [6].EFE با اين نوع ماتريس فهرستي از عوامل بيروني چون اجتماعي، سياسي، قانوني، اقتصادي و ديگر موارد كه احتمال مي رود در اجراي راهبردها فرصت يا تهديد كننده به حساب آيد، شناسايي و الويت بندي ميشود. به موازات اجراي ماتريس EFE از روش سنجش محيطي [7] (SEA) به عنوان يك روش مكمل استفاده ميشود.
1-2) ماتريس IFE [8]. با اين ماتريس نقاط قوت و ضعف موجود در درون نظام آموزشي شناسايي، جمع بندي و مورد تحليل قرار ميگيرد تا از اين طريق شرايط و زمينههاي اجراي راهبرد از قبل پيش بيني شود.
2ـ تعريف و توصيف راهبردهاي مورد ارزشيابي
در اين مرحله هر يك از راهبردها با توجه به نشانگرهاي عملياتي يا شاخص هاي تعيين شده براي اهداف كلان و خرد تعريف شده و از ملاك هاي چهارگانه زير جهت ارزيابي آنها استفاده مي شود:
1ـ ميزان سازگاري (عدم ناسازگاري و ناهمسويي راهبردها با اهداف و سياست هاي كلان ونيز با ديگر راهبردهاي هم ارز)
2ـ ميزان هماهنگي (وجود رابطهي منطقي بين راهبردهاي مربوط به يك هدف)
3ـ امكان پذيري (فراهم بودن استلزامات اجرايي براي هر راهبرد كلان).
4ـ سودمندي (برتري كارآيي و كارآمدي يك راهبرد كلان )
3ـ انتخاب طرح ارزشيابي[9] و ابزارهاي اندازهگيري
در اين مرحله، طرحي مناسب براي اجراي ارزشيابي راهبردي با ذكر شيوه هاي كنترل روايي دروني مشخص ميشود. در ارزشيابي راهبردي به تناسب ماهيت اهداف كلان و خرد مي توان از طرح هاي آزمايشي و غيرآزمايشي استفاده كرد. همچنين در اين مرحله ابزارهاي اندازهگيري براي شاخص هاي مربوط به هريك راهبردها، شناسايي و تدوين مي شود.
4ـ تحليل و تفسير يافته ها و اتخاذ اقدامات موثر
1-4 ) ارزشيابي كارآمدي راهبردها:
در اين مرحله داده هاي حاصل از اجراي ابزارهاي اندازهگيري تحليل و تفسير شده و براي راهبردهايي كه كارآمدي آن ها به تاييد رسيده است روش هاي اجرايي استاندارد تعريف مي شود. همچنين راهبردهايي كه ناكارآمدي آن ها تاييد شده است حذف، تعديل و يا راهبردهاي مناسب جايگزين ميگردد. راهبردهاي تعديل يافته يا جديد مجدداً جهت ارزشيابي كارآمدي در نظام آموزشي اجرا مي شوند.
2-4) ارزشيابي كارآيي راهبردها
در اين مرحله كليه راهبردهايي كه كارآمدي آن ها به تاييد رسيده است براساس معيارها و نشانگرهاي پيش بيني شده جهت بررسي بهره دهيـ هزينه مورد داوري قرار ميگيرد و متناسب با كارآيي آن ها،سازمان دهي و فهرست ميگردد.
[1]. Nevo
[2]. Kellaghan and stufflebeam.
[3]. Strategic evaluation.
[4]. Stevenson.
[5]. Institute for national strategic studies.
[6]. External factor evaluation
[7]. Strategic environmental assessment.
[8]. Internal factor evaluation.
[9].design.
ادامه ی بحث.... در بخش سوم
عضو هیات علمی پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش هستم .به مدت ده سال مجری ارزشیابی ملی ارزشیابی توصیفی در مدارس ابتدایی بوده و هستم. در زمینه های سنجش تکوینی انگیزش درونی بازخورد های کیفی و خودسنجی و ساخت آزمون عملکردی کتاب اموزشی و مقاله های علمی فراوان دارم