معرفی کتاب جدید"اصول وراهنمای عملی تهیه و ارایهی بازخوردهای توصیفی در کلاس درس
اين كتاب داراي 4 فصل است. فصول كتاب به صورت پيوسته بوده و در بارهي سنجش يادگيري و روشهاي تهيه و ارايهي بازخوردهاي كيفي و سازنده اطلاعات ارزشمندي در اختيار شما قرار ميدهد.
فصل اول به معرفي تاريخچهي آغاز و تداوم «ارزشيابي توصيفي» در آموزش و پرورش ميپردازد. در اين فصل ابتدا مفهوم ارزشيابي كيفي – توصيفي مورد نقد قرار گرفته و در نهايت نويسنده خوانندگان را از جايگاه واقعي سنجش تكويني يا «سنجش براي يادگيري» باخبر ميكند.
فصل دوم به معرفي مفهوم بازخورد و جايگاه آن در نظريههاي يادگيري ميپردازد. در اين فصل نويسنده با تحليل تعريف بازخورد در نظريههاي يادگيري خواننده را با بازخورد كيفي آشنا ميكند. در اين فصل همچنين به تحقيقات انجام شده در مورد بازخورد و اثربخشي آن بر يادگيري اشاره ميشود اين فصل در مورد تعريف بازخورد و وابستگي آن به تعريف مفهوم يادگيري اطلاعات زيربنايي ارايه ميدهد. از خوانندگان انتظار ميرود اين فصل را با دقت و تأمل بيشتري مطالعه كنند زيرا در آن مباني نظري بازخورد و كاربرد آن در كلاس معرفي ميشود.
فصل سوم مربوط به معرفي اصول كلي براي تهيهي محتوا و ارايهي بازخورد كيفي است. در اين فصل عناصر اصلي يك بازخورد توصيفي سازنده به همراه اصول يازدهگانه براي تهيهي محتواي آن معرفي ميشود. اصول با ذكر مثالهاي كلاسي همراه بوده و خواننده را به صورت گامبه گام با روشهاي تهيه محتوا و ارايهي بازخورد كيفي آشنا ميكند.
فصل چهارم به معرفي اصول ويژه در تهيهي بازخوردهاي كتبي و شفاهي ميپردازد. اين فصل به دليل همراه بودن با مثالهاي عيني و متناسب با اهداف آموزشي به صورت علمي، ساده و جذاب خواننده رابا روشهاي ويژهي تهيهي انواع بازخوردهاي كيفي كتبي و شفاهي آشنا ميكند.
در آغاز هر فصل يك خودسنجي پيشبيني شده است. تكميل فرم خودسنجي و مرور توضيحات تكميلي آن كه در پايان هر فصل آمده است در خواننده يك آمادگي ذهني براي درك عميق و ماندگار مفاهيم و اصول هر فصل ايجاد ميكند.
به خوانندگان عزيز دو نكته توصيه ميشود اول اينكه فصول را به صورت سلسله مراتبي بخوانند. بدين معنا كه پس از آنكه به مفاهيم يك فصل به صورت كامل مسلط شديد به مطالعهي فصل بعدي اقدام كنيد. ناپيوسته خواندن فصول مانع از يادگيري معنادار خواهد شد. دوم اينكه پس از تكميل خودسنجي و مطالعهي توضيحات تكميلي آن نسبت به مطالعهي هر فصل اقدام كنيد. خودسنجي و توضيحات تكميلي آن يك شناخت اجمالي در مورد مفاهيم هر فصل ارايه ميدهد. از اينرو باعث ميشود تا شما در يادگيري معنادار مفاهيم هر فصل موفق باشيد.
فهرست مطالب
فصل اول: سنجش تكويني با رويكرد بازخورد توصيفي
ارزشيابي توصيفي چه چيزي نيست؟ 14
1- ارزشيابي توصيفي حذف نمره نيست.. 14
2ـ ارزشيابي توصيفي ارتقاي خودبخودي نيست.. 16
3ـ ارزشيابي توصيفي فقط تهيه و اجراي ابزارهاي پيچيدهاي چون پوشهي كار نيست.. 17
4ـ ارزشيابي توصيفي ارزشيابي مستمر نيست. 18
5ـ ارزشيابي توصيفييك الگوی جديد در ارزشيابي نيست.. 19
ارزشيابي توصيفي چه چيزي هست؟ 20
1ـ ارزشيابي توصيفي به معناي ارایهی بازخوردبه شیوهی توصيفي است. 20
2ـ ارزشيابي توصيفي، سنجش تكويني با رويكرد باخورد توصيفي است. 22
فصل دوم: تعريف بازخورد و جايگاه آن در نظريههاي يادگيري
بازخورد عنصری از سنجش تکوینی.. 28
نفش و جایگاه مفهوم باز خورد در نظریه هاییادگیری.. 31
محتوا و راهبرد ارایه بازخورد 42
اثر بازخورد و نمره بریادگیری.. 45
فصل سوم: اصول كلي در تهيهي محتوا و ارايهي بازخورد
1) بازخورد در چه زماني به دانشآموزان ارايه شود؟ (اصل مربوط به زمان) 53
2)چه مقدار اطلاعات بايد در يك بازخورد نوشته شود؟( اصل مربوط به مقدار بازخورد) 54
3) در چه شرايطي بازخورد بايد به صورت كتبي يا شفاهي ارايه شود؟ (اصل مربوط به انواع باز خورد) 60
4) در چه شرايطي لازم است بازخورد انفرادي يا گروهي باشد؟ (اصل مربوط به مخاطبان) 61
5) پيامهاي يك بازخورد بايد بر چه جنبههايي از تكاليف متمركز شود؟ (اصل مربوط به محتوای بازخورد) 64
6) در محتواي يك بازخورد از چه معيارهاي مقايسهاي بايد استفاده شود؟ (اصل مربوط به ملاكهاي مقایسه) 67
9) در چه شرايطي محتواي يك بازخورد از شفافيت و عينيت برخوردار است (اصل شفافيت دربازخورد) 72
10) چرا محتواي يك بازخورد بايد ويژه باشد؟(اصل مربوط به ويژه بودن بازخورد) 73
11) در چه شرايطي لحن محتواي بازخورد مثبت و سازنده است؟ (اصل مربوط به لحن بازخورد) 74
نمونههايي از بازخوردهاي كلاسي.. 76
الف) توضيحات تكميلي مربوط به خودسنجی.. 79
ب) توضيحات تكميلي مربوط به تمرين.. 80
فصل چهارم: اصول ويژه در تهيه و ارايهي بازخوردهاي كتبي و شفاهي
بازخوردهاي كتبي و انواع آن. 83
الف) نوشتن بازخورد در تكاليف سنجش... 83
ب) تهیهی فهرستي از شاخصها و ملاكهاي عملكرد درسي و درج آن در فرمهاي اندازهگيري.. 93
فوايد فرم راهنماي توصيف عملكرد 104
محدودیتهای راهنماي توصيف عملكرد و راهكارها 105
زمان و مكان ارايهي بازخورد شفاهي انفرادي.. 108
الف) بازخورد شفاهي انفرادي آرام و سريع. 108
زمان و مكان ارايهي بازخورد شفاهي گروهي.. 112
ارايهي بازخورد شفاهي گروهي از درس قبل.. 112
ارايهي بازخورد شفاهي در مورد درس جديد. 113
پيوست: نمونه بازخوردهاي مدارس.... 115
نویسنده کتاب : ایرج خوش خلق
نشر جوان امروز
چاپ اول:1389
شماره تماس:09391151255
77621787(021)
عضو هیات علمی پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش هستم .به مدت ده سال مجری ارزشیابی ملی ارزشیابی توصیفی در مدارس ابتدایی بوده و هستم. در زمینه های سنجش تکوینی انگیزش درونی بازخورد های کیفی و خودسنجی و ساخت آزمون عملکردی کتاب اموزشی و مقاله های علمی فراوان دارم